Vintertesting av fremtidens elektriske plattform fra Mercedes-AMG
På en frossen innsjø tett på polarsirkelen i Sverige, og ved temperaturer så lave som -25 grader celsius, testes nå en sterkt kamuflert bil på den nye elektriske plattformen AMG.EA. Bak kamuflasjen er det noen hint om det fremtidige designet.
– Med den elektriske plattformen AMG.EA som fundament, vil også fremtidens høyytelsesbiler fra Mercedes-AMG by på heftige kjøreopplevelser, støttet av banebrytende elektrisk motor- og batteriteknologi, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Vintertesting i Nord-Sverige
Den første elektriske plattformen utviklet av Mercedes-AMG gjennomgår for tiden sin første vintertesting på en isbane i Nord-Sverige.
Den elektriske plattformen heter AMG.EA som står for AMG Electric Architecture. Den vil bli utsatt for et intensivt testprogram, der individuelle komponenter så vel som systemet som helhet settes på prøve. AMG.EA er fremdeles i begynnelsen av en krevende og omfattende testplan, som vil strekke seg over flere testbaner, kontinenter og klimasoner.
Den fremtidige plattformen er en teknologisk pioner som vil introdusere en rekke nye innovasjoner. AMG.EA-konseptet er basert på Axial Flux-motorteknologi, som tilbyr en uovertruffen blanding av krafttetthet, størrelse og vekt. Den innovative kraftenheten fungerer i samarbeid med et nytt høytytende høyvoltsbatteri.