Verdenspremiere på nye CLE 53 4MATIC+ Coupé
Nye Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé kombinerer muskuløse linjer med en heftig kjøreopplevelse. Under panseret til den imponerende coupéen brøler en 3-liters rekkesekser med 449 hestekrefter. CLE 53 4MATIC+ Coupé er forventet på norske veier til sommeren.
– Med CLE 53 4MATIC+ introduserer Mercedes-AMG en linjelekker coupé som forener ytelse og eleganse på enestående vis. Den kraftige rekkesekseren, kombinert med firehjulstrekk og nitrinns girkasse, gjør CLE til en komplett maskin som imponerer i enhver situasjon, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Rekkesekser med 449 hestekrefter!
CLE 53 4MATIC+ Coupé benytter en oppgradert versjon av M256-motoren på 3-liter med seks sylindre. Den leverer en effekt på 449 hestekrefter og et dreiemoment på 560 Nm. I samspill med den nye elektriske kompressoren, tilbyr denne en overboost-funksjon med et midlertidig dreiemoment på 600 Nm i opptil 12 sekunder.
Bilens innovative integrerte startgenerator bidrar med et ekstra krafttilskudd på 23 hestekrefter og 205 Nm, og understøtter det avanserte 48-volts elektriske systemet. Samtidig nyter kundene godt av økt effektivitet i enheten. Som en sentral komponent av systemet fungerer det ikke bare som en elektrisk generator, men tar også på seg hybridfunksjoner.
Med fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk og 9-trinns AMG SPEEDSHIFT girkasse, fordeles kreftene lynraskt, og gir bilen en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 4,2 sekunder. Den elektronisk begrensede toppfarten på 250 km/t kan økes til 270 km/t med den valgfrie AMG Driver’s pakke.
Kraftfull og muskuløs
Designmessig skiller CLE 53 4MATIC+ Coupé seg ut med utvidede for- og bakskjermer, og med en sporvidde som har økt 58 millimeter foran og 75 millimeter bak, sammenlignet med en standard CLE. Den dynamiske fronten med AMG-spesifikk grill, «power domes» og lekre 19-tommers felger gir den nye modellen et kraftfullt utseende.
Spoileren på bagasjeromsluken er lakkert i bilens farge, men er også tilgjengelig i svart farge som en del av en AMG-pakke. For ytterligere individualisering er to AMG nattpakker og AMG karbonpakker tilgjengelige.
Økt smidighet med AMG RIDE CONTROL
AMG RIDE CONTROL bidrar til økt smidighet, mer nøytral atferd i svinger og bedre veigrep. Stålfjæringen med adaptiv justerbar demping forener enestående kjøredynamikk med et høyt nivå av kjørekomfort.
Dempingen tilpasses individuelt for hvert hjul basert på kjøresituasjonen og veiforholdene. Dette skjer raskt og presist gjennom separate ventiler i demperne. Videre kan demperkarakteristikken velges i tre nivåer: «Comfort», «Sport» og «Sport+», noe som muliggjør en merkbar forskjell mellom langdistansekomfort og sportslige kjøreegenskaper.
Bakakselstyring for bedre manøvreringsevne og stabilitet
Bakakselstyring er standard og gir en maksimal styrevinkel på opptil 2,5 grader, der bakhjulene svinger i motsatt retning av forhjulene ved hastigheter på opptil 100 km/t (variabelt avhengig av AMG DYNAMICS-innstillingen). Dette skaper en opplevelse av kortere akselavstand, og resulterer i betydelig mer smidige kjøreegenskaper og bedre manøvreringsevne. Det betyr at svingradiusen reduseres, noe som er spesielt merkbart under parkering.
Ved hastigheter over 100 km/t (variabelt avhengig av AMG DYNAMICS-innstillingen) svinger bakhjulene parallelt med forhjulene i opptil maksimalt 0,7 grader. Dette har en positiv effekt på kjørestabiliteten, og gir dermed også en mer direkte styrefølelse.
AMG DYNAMIC PLUS-pakken:
Den valgfrie AMG DYNAMIC PLUS-pakken inneholder høydepunkter som kjøreprogrammet «RACE» med Drift Mode, aktive motorfester og AMG Performance ratt med AMG-spesifikke knapper. Utvendig har bilen rødmalte bremsekalipere med AMG-bokstaver på som understreker den sportslige karakteren visuelt.