Salgsstart for drømmebiler fra Mercedes-Benz
AMG GT Coupé, CLE Coupé og AMG GLC Coupé og SUV – dette er biler som gir ekstra stjerner i øynene og drømmende blikk! Nå åpner salget av modellene i Norge.
– Toppmodellene fra Mercedes-Benz er ikke bare biler, de er elegante og luksuriøse drømmer på hjul! AMG GT Coupé, CLE Coupé og AMG GLC Coupé og SUV inkarnerer nettopp dette, og det er en glede å kunne starte salget av disse drømmebilene her til lands, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz Norge i Bertel O. Steen.
AMG GT Coupé: Mer praktisk, men fremdeles like sportslig
Den nye Mercedes-AMG GT Coupé er den nye toppmodellen fra Mercedes-AMG. Ikke bare har den svært dynamiske kjøreegenskaper, med den nye konfigurasjonen med 2+2-seter er den også blitt enda mer praktisk i hverdagen med bedre romfølelse og god plass til bagasje.
Den dype og brede AMG-spesifikke grillen dominerer fronten, og de karakteristiske frontlyktene understreker bilens karakter, mens kjørelysene gir ytterligere gjenkjenningsverdi. De flate, horisontale LED-baklyktene er innebygd i designen. Mercedes-AMG GT Coupé har en perfekt balanse mellom eleganse og sportslighet.
Høyteknologiske komponenter som AMG ACTIVE RIDE CONTROL-fjæring med aktiv krengestabilisering, bakakselstyring som standard og aktiv aerodynamikk, skjerper kjøreprofilen. For første gang er modellen utstyrt med variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift, og i kombinasjon med AMG 4,0 liters V8 biturbomotor gir det en kjøreopplevelse på høyeste nivå.
Et sentralt fokus i utviklingen av den nye AMG GT Coupé har vært høy aeroeffektivitet, og her drar den sporty coupéen nytte av de mange aktive aerodynamiske elementene foran og bak. Alle flyt-optimaliserende elementer er sømløst integrert i det ytre designet, og aerodynamikken i bilen oppfyller de komplekse kravene til kjørestabilitet, luftmotstand, kjøling og vindstøy. Bakspoileren er integrert i bagasjelokket, og endrer posisjon avhengig av kjøresituasjonen.
AMG SPEEDSHIFT MCT 9-girkassen gir ekstremt raske girskift. En våtstartclutch erstatter momentomformeren. Den reduserer vekten og optimerer responsen på kommandoer fra gasspedalen.
I interiøret til nye AMG GT Coupé ser vi tydelig AMG’s sportsbilgener som er videreutviklet til en digital verden. Materialer, utførelse og utsøkte detaljer understreker det luksuriøse interiøret. Cockpitdesignet er fokusert rundt føreren og har et harmonisk helhetsuttrykk. Det heldigitale instrumentpanelet foran føreren har tredimensjonal visning.
Et av de mange høydepunktene i interiøret er også den skulpturelle setedesignen til de elektrisk justerbare AMG-sportssetene med integrerte hodestøtter. Sidestøttene i sportssetene tilpasser seg kjøreprogrammene.
AMG Performance-rattet er både stabilt og letthåndterlig. De to AMG-knappene har intuitiv betjening og via disse kan føreren kontrollere viktige kjørefunksjoner og programmer. Girkassen kan betjenes raskt og presist manuelt ved hjelp av hendlene plassert bak rattet.
V8-biturbomotoren er som standard utstyrt med fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift. Det intelligente systemet kombinerer fordelene med ulike drivkonsepter: Den fullt variable dreiemomentfordelingen på for- og bakakselen sikrer ikke bare optimal trekkraft, føreren kan også sette sin lit til høyeste nivå av kjørestabilitet og kjøresikkerhet under alle forhold – på tørre veier så vel som på våte eller snødekte veier. Overgangen fra bakhjulsdrift til firehjulsdrift og omvendt skjer kontinuerlig, og er basert på en matrise som integrerer den intelligente styringen i kjøretøyets samlede systemarkitektur.
Ved hjelp av en rekke sensorer, kameraer og radar, overvåker førerassistentsystemene trafikken og omgivelsene, og flere av systemene er nye eller utvidede. De vises i et eget display i instrumentpanelet basert på en 3D-visning i sanntid, og denne dynamiske visualiseringen gir en utvidet kjøreopplevelse. Infotainmentsystemet MBUX gjør det mulig å bruke en rekke digitale tjenester fra Mercedes me connect, og er med på å gjøre bilen enda mer intelligent.
Ved salgsstart får AMG GT 63 4MATIC+ Coupé en startpris på 3 282 000,- NOK ekskl. levering.
Versjonen AMG GT 55 4MATIC+ Coupé kommer også til å tas inn til Norge, men kommer for salg på et senere tidspunkt.
CLE Coupé: Linjelekker luksus
Med den nye modellserien CLE fortsetter Mercedes-Benz sin lange tradisjon med sporty og elegante drømmebiler. Serien henter det beste fra C- og E-Klasse og kombinerer det med usedvanlig lekre linjer. Den progressivt fremoverlente frontdelen med lavt panser, aggressive frontlykter med unikt design og den tredimensjonale radiatorgrillen sørger for et atletisk, men samtidig elegant utseende. Understellet er senket med 15 millimeter som standard. Den valgfrie DYNAMIC BODY CONTROL, med trinnløst justerbar demping på for- og bakaksel i kombinasjon med bakakselstyring sørger for smidig og samtidig komfortabel kjøreglede.
CLE Coupé er hele 4850 millimeter lang, 1861 millimeter bred og 1423 millimeter høy. Dette gjør den til den største coupéen i mellomstørrelses-segmentet. Bagasjerommet kan enkelt romme tre golfbager.
Et virkelig blikkfang i interiøret er det frittstående 12,3-tommers heldigitale instrumentdisplayet, det 11,9-tommers førerorienterte sentraldisplayet og den dynamiske omgivelsesbelysningen med 64 farger. Et annet høydepunkt er de sportslige forsetene som er utviklet eksklusivt for CLE. I kombinasjon med det valgfrie Burmester® 3D-surroundlydsystemet har hvert av forsetene to høyttalere i nivå med hodestøttene og skaper dermed en oppslukende musikkopplevelse med Dolby Atmos og Spatial Audio.
CLE Coupé tar i bruk en rekke digitale innovasjoner som den nye elektronikkarkitekturen og tredje generasjon av MBUX.
Tallrike førerassistentsystemer tilbyr situasjonsspesifikk støtte for mer sikkerhet. Det omfattende standardutstyret inkluderer ATTENTION ASSIST, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Speed Limit Assist og parkeringspakken med 360° kamera. I Norge er også Active Distance Assist DISTRONIC standardutstyr.
Ved salgsstart vil det tas inn to motoralternativer til Norge; 450 4MATIC og 300 4MATIC, mens AMG-motoriseringer vil komme i 2024 (AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé og AMG CLE 63 S E 4MATIC+ Coupé).
CLE Coupé 450 4MATIC og 300 4MATIC er begge er mildhybrider med integrert startgenerator og 48-volts elektrisk system. Ved salgsstart er startprisene på henholdsvis 1 311 000,- NOK og 1 062 000,- NOK, ekskl. levering.
AMG GLC Coupé og SUV: Stilig design møter sporty kjøredynamikk
Mer kraft, mer utstyr, mer kjøreglede. Dette karakteriserer både Coupé- og SUV-versjonen av den nye Mercedes-AMG GLC.
Ved salgsstart kommer begge med den eksklusive AMG 63 S E PERFORMANCE hybridteknologien, og passer perfekt for en sporty og urban livsstil samtidig som de er skreddersydd for individuelle behov.
Firehjulsdriftssystemet, den aktive bakakselstyringen, AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-girkassen med våtstartclutch og fjæringen AMG RIDE CONTROL med adaptiv demping forbedrer den tiltalende AMG-kjøreopplevelsen.
Hybriddrivverket, som er eksklusivt for Mercedes-AMG GLC 63 S E PERFORMANCE, er et teknisk mesterverk. Det kombinerer AMG 2,0-liters turbomotor med en elektrisk drivenhet (EDU) på bakakselen for en spennende kjøreopplevelse med høy effektivitet. I tillegg til den tydelig merkbare skyvekraften, sikrer oppsettet også en balansert vektfordeling som taler til fordel både for kjøredynamikk og håndtering av bilen. Den umiddelbare responsen til el-motoren på bakakselen, det raske dreiemomentet og den raske kraftleveransen er helt spesielle.
Avhengig av kjøreprogram og kjøreforhold, øker elmotoren kraft og dreiemoment basert på situasjonen, og gir dermed enten en spesielt komfortabel eller en spesielt ytelsesorientert kjøring. Kun elektrisk modus er også mulig. Den elektriske drivlinjen og høyytelsesbatteriet på 400 volt er utviklet spesielt for AMG. Akkurat som i Formel 1™ er batteriet spesifikt designet for rask kraftutgang og trekk med innovativ direkte kjøling av cellene. Samlet systemeffekt er på 500 kW (680 hk) og maksimalt dreiemoment på 1020 Nm.
Et annet høydepunkt er den fullt variable AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdriften for enda mer kjøreglede. I tillegg kommer standard aktiv bakakselstyring, som kombinerer smidighet og stabilitet.
Karakteristiske AMG-elementer for eksteriør og interiør sørger for et sporty, raffinert utseende. På utsiden og innsiden understreker de mange AMG-spesifikke detaljene den dynamiske og høye kvaliteten på de nye Mercedes-AMG GLC-variantene. I utvendig design inkluderer disse blant annet den AMG-spesifikke radiatorgrillen, sporty luftinntak og dekorelementer i krom.
Innvendig gir AMG-setene i ARTICO kunstskinn/MICROCUT AMG mikrofiber et sporty preg. Valgfritt trekk i skinn og nappaskinn med preget AMG-emblem er også tilgjengelig, det samme er AMG Performance-seter.
AMG Performance-rattet er flatet i bunnen, perforert i grepsområdet og utstyrt med girskifthendler i sølvfarget aluminium. AMG-rattknappene tillater rask drift av ulike dynamiske kjørefunksjoner og av AMG DYNAMIC SELECT kjøreprogrammene.
Den luksuriøse og sporty atmosfæren avrundes av AMG sportspedaler, AMG gulvmatter og opplyst dørterskelpaneler med AMG-skrift.
MBUX infotainmentsystem har ulike AMG-spesifikke displayer og funksjoner. Disse inkluderer spesielle skjermer i instrumentgruppen, på multimediadisplayet i midtkonsollen og på det valgfrie head-up-displayet.
I hjertet av de nye Mercedes-AMG GLC-modellene er AMG 2,0-liters firesylindret motor som kombinerer innovative teknologier og høy ytelse med eksemplarisk effektivitet. Motoren ble utviklet i sin helhet i Affalterbach og er også installert der i henhold til «One Man, One Engine»-prinsippet. Slik kombinerer Mercedes-AMG håndverket til sine høyt kvalifiserte medarbeidere med de nyeste produksjonsmetodene og høy grad av digitalisering.
M139l-motoren er den eneste produksjonsmotoren i verden til dags dato som er turboladet med en elektrisk eksosgassturbolader. Systemet er et direkte resultat av teknologien som Mercedes-AMG Petronas F1™-teamet har brukt med suksess i den ypperste motorsportklassen over flere år. Den nye formen for turbolading garanterer spontan respons over hele turtallsområdet. Dette fører til en enda mer dynamisk kjøreopplevelse samtidig som det øker effektiviteten.
I GLC 63 S E PERFORMANCE yter M139l-motoren 350 kW (476 hk) ved 6725 o/min. Dette gjør det til mest kraftige serieprodusert firesylindrede motoren i verden. Maksimalt dreiemoment for forbrenningsmotoren på 545 Nm er tilgjengelig ved 5250–5500 o/min. I det hybride drivverket er 2,0-liters motoren kombinert med en permanent synkron elektrisk motor, et høyytelsesbatteri og det fullt variable AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdriftsystemet. Systemeffekten på 500 kW (680 hk) og det maksimale dreiemomentet på 1020 Nm muliggjør imponerende kjøreytelse. Akselerasjon fra stillestående til 100 km/t tar bare 3,5 sekunder. Toppfarten på 275 km/t er regulert elektronisk.
Den elektriske motoren på 150 kW (204 hk) er plassert på bakakselen, hvor den er integrert med en elektrisk giret to-trinns girkasse og den elektronisk styrte bakre differensialen i en kompaktelektrisk drivenhet (EDU). Eksperter omtaler dette oppsettet som en P3-hybrid. Det lette høyytelsesbatteriet er også plassert bak over bakakselen. Denne kompakte designen har flere fordeler, deriblant at den elektriske motoren virker direkte på bakakselen og derfor kan konvertere kraften sin mer direkte til fremdrift – for den ekstra boosten som ønskes ved akselerering eller forbikjøring. Plasseringen på bakakselen forbedrer også vekt- og aksellastfordelingen i bilen.
AMG GLC SUV får ved salgsstart en fra-pris på 1 855 000,- NOK, mens Coupé-versjonen vil koste fra 1 882 000,- NOK, ekskl. levering. Begge kommer altså med hybridmotoren 63 S E PERFORMANCE.
AMG GLC SUV og Coupé vil også komme med fossilmotoren 43 4MATIC, men den får salgsstart først i 2024.