Nå er nye Mercedes-Benz GLC klar for bestilling
Nye GLC har blitt større enn forgjengeren, og tar med seg flere attraktive høydepunkter fra S-Klasse. Takket være et effektivt batteri, vil den som ladbar hybrid få en rekkevidde på opptil 130 kilometer (WLTP). Startprisen begynner på 827.000,- for GLC 300 e 4MATIC, og 822.000,- for GLC 220 d 4MATIC. Den nye modellen forventes på norske veier før årsskiftet.
– Nye GLC har blitt en større bil, og tilbyr både fantastisk komfort og attraktive teknologielementer hentet direkte fra S-Klasse. Spesielt imponerende er den ladbare hybriden med en klasseledende elektrisk rekkevidde på opptil 130 kilometer, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Ladbar hybrid med opptil 130 kilometer elektrisk rekkevidde
Nye GLC er tilgjengelig som fjerdegenerasjons ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på opptil 130 kilometer. Først ut er GLC 300 e 4MATIC, som med en elektrisk effekt på 100 kW, og et dreiemoment på 440 Nm, kan kjøre hverdagslige turer stort sett helelektrisk. Det forbedrede kjøreprogrammet gir elektrisk kjøremodus for de best egnede delene av ruten, der eksempelvis byområder på lengre reiser.
Batteriet er egenutviklet av Mercedes-Benz og har en totalkapasitet på 31,2 kWh. Selv med helt utladet batteri, er det mulig å gjennomføre en full opplading med DC-laderen på 60 kW i løpet av rundt 30 minutter. En 11 kW-lader er tilgjengelig for lading gjennom ladeboks koblet til strømnettet i hjemmet.
Større bil med mer plass i bagasjerommet
Med en lengde på 4716 mm er den nye GLC hele 60 mm lengre enn forgjengeren, og dette gir flere fordeler. Bagasjekapasiteten nyter godt av dette, og volumet har derfor økt med 70 liter sammenlignet med forrige modell. Det betyr at nye GLC har inntil 620 liter til disposisjon med baksetene oppe, og 1640 liter dersom baksetene legges ned. For den ladbare hybriden er tallene 470 liter og 1530 liter med baksetene nede. Bakseteryggen kan deles i forholdet 40:20:40.
Nye GLC har EASY-PACK elektrisk bakluke som standard. Denne åpnes eller lukkes bekvemt enten ved hjelp av knappen på nøkkelen, bryteren i førerdøren eller håndtaket på bakluken.
Mer aerodynamisk – Bedre støykomfort
Den nye plasseringen av de utvendige speilene bidrar sterkt til bilens aerodynamikk. I den mest gunstige aerodynamiske konfigurasjonen er den minimale luftmotstandskoeffisienten til GLC på 0,29 Cd, noe som gjør den to tideler bedre enn forgjengeren. Optimalisering av modellen med hensyn til luftmotstand og vindstøy ble utført ved hjelp av omfattende digitale strømningssimuleringer, samt tester med i den aeroakustiske vindtunnelen.
Nye GLC er en behagelig og stillegående bil med lav vind- og rullestøy. Dette ble oppnådd med akustisk optimalisering av karosseriet og sofistikert lydisolering. En akustisk membran i frontruten er for eksempel standardutstyr. Det valgfrie, akustisk effektive termiske isolasjonsglasset oppfyller enda høyere komfortforventninger.
48-volts mildhybrid
Takket være systematisk elektrifisering av de firesylindrete motorene, setter GLC nye standarder for effektivitet. I tillegg til turboladning har både diesel- og bensinmotorene nå en integrert startgenerator (ISG) som bruker et 48-volts system.
ISG sørger for funksjoner som «gliding», elektrisk tilleggseffekt og energigjenvinning, noe som muliggjør betydelige drivstoffbesparelser. Motorene starter også veldig raskt og komfortabelt som et resultat av dette. Det gjør at start/stopp-funksjonen blir nesten like umerkelig for føreren som overgangen fra å «glide» med motoren slått av, til sterk akselerasjon under gasspådrag.
AIRMATIC luftfjæring og bakakselstyring
Standardfjæringen gir allerede et høyt nivå av komfort og smidige kjøreegenskaper. Som ekstrautstyr er den nye GLC tilgjengelig med Engineering-pakken, som inkluderer AIRMATIC luftfjæring og bakakselstyring. De ladbare hybridene har luftfjæring og nivåregulering på bakakselen som standard. Et annet spennende tilleggsutstyr er Offroad Engineering-pakken, som øker bakkeklaringen med 20 millimeter, og har beskyttelse foran og under bilen. I forbindelse med AMG Line eksteriør leveres GLC med sportsunderstell.
Nye GLC er spesielt smidig og stabil med bakakselstyring (tilleggsutstyr), der styrevinkelen på bakakselen er på opptil 4,5 grader. Dette reduserer svingradiusen med 80 centimeter til 11,0 meter. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette fører til en opplevelse av kortere akselavstanden, som igjen resulterer i betydelig smidigere kjøreegenskaper og forbedret manøvreringsevne. Når hastigheten går over 60 km/t, styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene. Dette gir en opplevelse av lengre akselavstand, og har en positiv effekt på kjørestabiliteten, og gir dermed også en mer direkte styrefølelse.
Teknologi som vi kjenner igjen fra S-Klasse
Nye GLC bygger på styrkene fra forgjengeren, og har teknologiske høydepunkt fra både S-Klasse og C-Klasse. Innvendig er interiøret digitalisert og nye GLC kommer med andregenerasjons MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediasystem. Som en del av 360-graders kameraet, ser panseret gjennomsiktig ut i skjermen, og bakken under fronten vises for ekstra oversikt i terrenget.
DIGITAL LIGHT med projiseringsfunksjoner (avhengig av landsspesifikke reguleringer) er tilgjengelig som ekstrautstyr.
Tekniske data – Ladbar hybrid:
GLC 300 e 4MATIC | |
Motor | R4 bensinmotor |
Volum | 1.999 cc |
Effekt (bensinmotor) | 204 hk ved 6.100 o/min |
Dreiemoment (bensinmotor) | 320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min |
Effekt (elektrisk motor) | 100 kW |
Dreiemoment (elektrisk motor) | 440 Nm |
Systemeffekt | 313 hk |
System-dreiemoment | 550 Nm |
Drivlinje | 4MATIC firehjulstrekk |
Girkasse | 9G-TRONIC automatgir |
Akselerasjon 0 – 100 km/t | 6,7 s |
Toppfart | 218 km/t |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) | 0,5 – 0,6 l/100 km |
Blandet CO2-utslipp (WLTP) | 12 – 15 g/km |
Batterikapasitet | 31,2 kWh |
Blandet elektrisk forbruk (WLTP) | 20,4 – 22,5 kWh/100 km |
Elektrisk rekkevidde (WLTP) | 118 – 130 km |
Bagasjevolum | 470 – 1530 liter |
Tekniske data – 48-volts mildhybrid
GLC 220 d 4MATIC | |
Motor | R4 dieselmotor |
Volum | 1.993 cc |
Effekt | 197 hk ved 3.600 o/min |
Elektrisk effekt (boost) | 23 hk |
Dreiemoment | 440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min |
Elektrisk dreiemoment (boost) | 200 Nm |
Drivlinje | 4MATIC firehjulstrekk |
Girkasse | 9G-TRONIC automatgir |
Akselerasjon 0 – 100 km/t | 8,0 s |
Toppfart | 219 km/t |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) | 5,2 – 5,9 l/100 km |
Blandet CO2-utslipp (WLTP) | 136 – 155 g/km |
Bagasjevolum | 620 – 1640 liter |
Priser
GLC 220 d 4MATIC | GLC 220 d 4MATIC | |
Pris fra kr. (eks. levering) | 827.000,- | 822.000,- |